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[논문게재_조남신 교수] 예루살렘 회의에서 이름 개념과 이방인 구원 모티프의 지평 융합 ― 사도행전 15:14, 17을 중심으로
2023.02.22

예루살렘 회의에서 이름 개념과 이방인 구원 모티프의 지평 융합 ― 사도행전 15:14, 17을 중심으로

Horizontal Fusion of Name-Concept and Gentile Salvation Motif at the Jerusalem Conference: Focusing on Acts 15:14, 17

 

저자
조남신 (예명대학원대학교)
주제 분류
인문학 > 기독교신학
학술지
신학연구 (TS)
권호 정보
2022, vol.60, no.2, 통권 81호 pp. 89-128 (40 pages)
발행 기관
한신대학교 한신신학연구소

초록

본 연구에서 필자는 크리스터 스텐달(Krister Stendahl)과 아델하이트룩-쉬뢰더(Adelheid Ruck-Schroder) 등의 도움을 받아 초기 기독교의 핵심논점이 “로고스(말씀)와 오노마타(이름들)와 노모스(율법)”(행 18:15) 였을 것으로 추정하고, 사도행전 15장에 나오는 예루살렘 회의 보도를 기존의 로고스나 노모스의 시각이 아닌, 오노마의 시각에서 재조명해 보고자 한다. 더 구체적으로 말해서, 사도행전 15:14, 17을 중심으로 이름 개념과 λα??(“백성”)개념과 이방인 구원 모티프의 결합과정에 관한 깊이있는 통찰을 통해 우리가 간과하고 있는 이름 어법의 중요성에 대해 새로이 주목해보고자 한다. 헤브라이즘에서 헬레니즘으로 넘어가는 전환기에 구체적으로 이방인선교에 대한 승인과 절차가 공식적인 사도 회의를 통해 이름 어법이란 신학적인 방법으로 마련되고 있다. 그 신학적인 공식, 내지 합의 결과는 다음과 같다. 사도행전 15:14에선 이름 어법 “자신의 이름을 위하여”(τ? ?ν?- ματι α?το?)와 λα??가 결합되어 교회와 이스라엘이 일치되는 길을 확보하며, 사도행전 15:17에선 이름 관련 관용구 ?πικ?κληται τ? ?νομ? μου ?π? α?το??와 이방인 구원 모티프가 결합되어 이방인 선교의 문을 여는일종의 지평 융합이 일어난다. 이것은 오늘날 우리에게도 마찬가지로 적용 가능해진다. 세례를 통해 우리 위에 그의 이름이 불리었기에 우리는 그의 소유가 되고 그의 다스림 아래 들어간다. 그리하여 우리가 예수의 이름을 부를 때, 예수의 실제 현존(real presence)과 그 이름의 능력을 경험하게 된다. 이것이 누가가 전하는 “하나님 나라와 예수의 이름”의 복음(행8:12)의 한 단면이며, 하나님의 이름 안에서 모두가 하나가 되는 성서적표상(요 17:21-23)이리라.

In this study, with the help of Krister Stendahl and Adelheid Ruck-Schroder, I found that the core issues of early Christianity were “Logos(Word), Onomata(Names) and Nomos(Law)”(Acts 18:15), and I would like to re-examine the report of the Jerusalem Conference in Acts 15 from the viewpoint of Onoma, not from the existing viewpoint of Logos or Nomos. More specifically, focusing on Acts 15:14, 17, I would like to take a new look at the importance of name-usages, which we overlook, through in-depth insight into the process of combining the name-concept and Laos (λα??, “people”)-concept and Gentile salvation motif. In the transition period from Hebraism to Hellenism, specifically, approvals and procedures for Gentile missions are being prepared in a theological way of name-usages through the official Apostolic Conference. The theological formula, or the result of consensus, is as follows. In Acts 15:14, the name-usage “for his name”(τ? ?ν?ματι α?το?) and Laos are joined to secure the way for the unity of the Church and Israel. And in Acts 15:17, the name-related idiom ?πικ?κληται τ? ?νομ? μου ?π? α?το?? and the Gentile salvation motif are combined to create a kind of horizontal fusion that opens the door to the mission of the Gentiles. This is equally applicable to us today. Through baptism his name is called upon us, and we become his property and come under his rule. Thus, by calling on his name, we experience the real presence of Jesus and the power of his name. This is a section of the gospel of “the kingdom of God and the name of Jesus” preached by Luke (Acts 8:12), and it will be the biblical representation of all being one in the name of God (John 17:21-23).

 

키워드

이름 관련 관용구예루살렘 회의이름 개념이방인 구원 모티프하나님의백성

Name-Related Idioms, Jerusalem Conference, Name-Concept, Gentile Salvation Motif, The People of God

 

원문링크(한신대학교 한신신학연구소) 

https://hs.re.kr/%EC%8B%A0%ED%95%99%EC%97%B0%EA%B5%AC

 

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